Fizikai és intellektuális kihívásokra egyaránt
építő, történet centrikus játékok,
ahol nagy szerepe van a fegyverhasználatnak, ügyességnek,
de bizonyos logikai feladványok megoldásának is. A
műfaj határai nagyon nehezen vonhatóak meg: igazi "olvasztókemencével"
van dolgunk, ahová a szaksajtó minden olyan programot bedobál,
amiben az akció részen túl van némi logikai
feladat, vagy párbeszéd. Régebben idehaza a "mászkálós
játékokat" sorolták főleg ebbe a kategóriába,
ma pedig elsősorban a Tomb Raider klónokat nevezik akció-kalandjátékoknak.
A besorolásnál mi meghatározónak éreztük
azt, hogy a logikai részek ne csak bizonyos kulcsok összegyűjtésére,
ajtók nyitására korlátozódjanak, hanem
összetettebb feladatokkal is találkozzunk: ezek valamilyen
térszervezési probléma megoldásától
(Knight Lore) egészen összetett feladatokig terjednek
(Alone in the Dark). Az akció-kalandjátékokon
belül néha az akció rész dominál, ebbe
ágyazódnak logikai elemek (Tomb Raider), máskor
azonban a kaland rész hangsúlyos, és ezt színesítik
akcióelemek (Alone in the Dark)
Az akció-kalandjátékokat grafikai nézet
alapján különíthetjük el: beszélhetünk (1.)oldalnézetes, 3D-s és szubjektív nézetű
akció-kalandjátékokról.
1. AZ OLDALNÉZETES akció-kalandjátékok jellemzője,
hogy a környezet 2D-ben jelenik meg. Ide tartozik pl. a Sabre Wulf,
Robin Hood, Oddworld.
2. A 3D akció-kalandjátékok rendkívül
erős térérzetet keltenek. A műfajon belül három további alkategóriát különböztetünk
meg: hosszú ideig az izometrikus akció-kalandjátékok voltak divatban (Knight Lore, Last Ninja, Cadaver, Little Big Adventure),
ezeket azonban lassan felváltották a vektoros akció-kalandjátékok
(Alone in the Dark, Another World, összetettebb
Tomb Raider klónok).
3. Érdekes módon viszonylag kevés SZUBJEKTÍV NÉZETŰ akció-kalandjáték született:
ide sorolható pl. az Elvira - Mistress of the Dark
vagy a Castle Master.
Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy talán
ez a legnehezebben behatárolható kategória. Az utóbbi
időben pl. különösen gyakori az összefonódás
a Third Person Shooter-ek és a 3D-s akció-kalandjátékokat:
míg pl. az Outcast, vagy az Omikor-the Nomad Soul
egyértelműen akció-kalandjáték, addig
a Tomb Raider, a Drakhan, vagy a Heavy Metal Fakk
már erősen vitatható, nem tartozik inkább a
shooterek közé. A kategorizálás ebből
adódóan sokszor szubjektív jellegű.
|